2021-05-05

Sju medaljvinnande viner

Resultatet från årets Vinordic Wine Challenge presenterades igår, 5 maj. Inte mindre än sju viner från Vinhandeln belönades med guld- och silver medaljer!  Det är en härlig blandning av både röda och vita viner med olika druvor och ursprung. Det är viner från Österrike, Frankrike och USA som delar på medaljerna, varav fyra är guld och tre är silver. Vi säger extra stort grattis till Olivier Leflaive som har två guldvinnande viner – Les Sétilles och Cuvée Margot. I år var konkurrensen dessutom stenhård med rekordmånga viner anmälda.

Varje år arrangeras Vinordic Wine Challenge av Stockholmsmässan, i samarbete med tidningen Allt om Vin. En jury, bestående av kunniga och rutinerade vinpersonligheter, provar vinerna blint och utser därefter Sveriges mest prisvärda viner i Systembolagets sortiment. Vinerna tävlar i 13 olika tävlingskategorier och prisklasser. Detta är den enda tävling i Sverige som är EU-certifierad.
– Att få ta emot dessa priser är verkligen ett fint kvitto på att all den tid och det hårda arbete som våra fantastiska producenter lägger ner i sina vingårdar och i sina vinerier över hela världen ger resultat. Vi gläder oss lite extra åt att två av våra helt nya viner i det fasta sortimentet – Gamlitz och Château de la Liquiére – får ta emot priser i år. Ett fint välkomnande till dessa båda kvalitetsproducenter som verkligen berikat den svenska vinvärlden med sina härliga viner, säger Johan Lidby, VD för Johan Lidby Vinhandel.

Vinnarvinerna från Vinordic Wine Challenge 2021
GULD i kategorin vitt vin mellan 140 – 179 kr
Rijckaert Côtes du Jura Chardonnay 2019 (nr 2327, 169 kr)

GULD i kategorin vitt vin mellan 170 – 199 kr