2023-05-17

Årets bästa viner är korade – Vinordic

Vinordic Wine Challenge är Sveriges största vintävling som sedan 25 år tillbaka varje år utser landets mest prisvärda viner. Trots rekordmånga viner fick inte mindre än sju viner från Vinhandeln ta emot guld-, silver- och bronsmedaljer. Flera av vinerna har vunnit vid flera tillfällen vilket är ett fint betyg på att de fortfarande håller hög kvalitet.

Vinordic Wine Challenge har som mål att hitta de mest prisvärda vinerna i landet. Det här är Sveriges enda EU-certifierade vinprovning, vilket betyder att tävlingen är öppen för alla på lika villkor. Alla viner provas blint av en erfaren och erkänd jury bestående av svenska vinskribenter. Fler viner än någonsin deltog i år, över 1 100 viner provades under tre dagar och enligt Bengt-Göran Kronstam som är ordförande i juryn var kvaliteten på vinerna högre än någonsin. En medalj i Vinordic betyder också att vi stolt kan, och får, säga att ett guldvinnande vin i sin kategori är Sveriges bästa vin.

Guld Vinordic Wine Challenge

Bland de prisade vinerna finns nyheten Morra Alta Monastrell som utsågs till Sveriges bästa ekologiska röda box, ett vin som bara funnits på Systembolaget i ett par månader, från den lilla spanska regionen Jumilla. Vi hittar också två viner från Leitz – återkommande pristagare i form av Magic Mountain som återigen är årets bästa vita vin i kategorin 140-169 kr och det alkoholfria vinet Eins Zwei Zero är även detta året det bästa alkoholfria alternativet.

– Det är glädjande att få ta emot så här många priser från Vinordic i år. Det är ett fint kvitto för våra vinproducenter runt om i världen, på att all tid och engagemang de lägger ner i sina vingårdar och vinerier verkligen ger resultat. Två av vinnarvinerna är dessutom viner som prisades även förra året, båda från Johannes Leitz tyska vingårdar. Vi gläds också lite extra åt att två av de prisade vinerna är helt nya i vår portfölj – den nya röda ekologiska boxen Morra Alta och det vita vinet Alba från vingården Son Antem på Mallorca. Ett fint välkomnande, säger Johan Lidby, VD för Johan Lidby Vinhandel.

Guldmedaljörer
I kategorin vita viner 140 – 169 kr
Leitz Magic Mountain Riesling 2021
nr. 70626, pris 164 kr