2019-10-01

Ett spännande möte mellan Bourgogne och Champagne

Den framgångsrika producenten Olivier Leflaive startar ett samarbete med den skicklige och välkände vinmakaren Erick de Sousa. Resultatet är Champagne Valentin Leflaive.

Det som definierar ett boutique-vineri är primärt småskalighet, hög kvalitet och att producenten är direkt involverad i vinmakningen. Utöver det småskaliga kvalitetsarbetet för att producera 30 000 flaskor per år, arbetar de utifrån ledorden öppenhet, spårbarhet och trovärdhet, vilket även präglar flaskornas design där man tydligt kan spåra druvor, lagringstid och dosage.

Champagne Valentin Leflaive lansering

Den 1 oktober lanserar vi äntligen vår första produkt från Champagne Valentin Leflaive i Systembolagets beställningssortiment. Champagne Valentin Leflaive Extra Brut Blanc de Blancs består av 100 % Chardonnay från Côte des Blancs. Vinet produceras i Erick de Sousas vineri och lagras i burgundiska fat från Olivier Leflaive. I dessa faten har viner från Puligny-Montrachet tidigare lagrats, vilket ger komplexitet och en fin textur till vinet. Det här en frisk Champagne med mineralsälta och en tydlig ursprungskaraktär.

– Vi har arbetat i snart 20 år med Olivier Leflaive och vi är stolta över att få möjligheten att vara en del av deras utveckling och framtidsresa. Champagne Valentin Leflaive väljer noga sina återförsäljare och arbetar uteslutande med partners som har en high end distribution i form av ett tydligt fokus på kvalitet och långsiktighet, säger Josef Andirik, produktchef på Johan Lidby Vinhandel.

Nyhet! Champagne Valentin Leflaive Extra Brut Blanc de Blancs
Art.nr 76452, pris 619 kr
Lanseras 1 oktober 2019 i Systembolagets beställningssortiment.

Ta kontakt

Polhemsgatan 20 A 112 36 Stockholm
info@johanlidbyvinhandel.se

Välkommen till Johan Lidby Vinhandel

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år.

ÄR DU 25 ÅR ELLER ÄLDRE?
NEJ