2023-12-11

Årets dessertvin på Nobelmiddagen 2023 är Château Tirecul La Gravière 2018

Den 10 december gick Nobelmiddagen 2023 av stapeln i Blå Hallen i Stockholms Stadshus. Många är förväntansfulla inför presentationen av årets meny. Att veta vad pristagare, kungligheter och övriga gäster dricker till middagen skapar stor nyfikenhet.

Nobelmiddagen är en prestigefull kväll inom svensk gastronomi och maten och drycken är omsorgsfullt utvalt och komponerat. Nobelstiftelsen blindprovar ett urval av viner tillsammans med maten. Det är inte officiellt vilka som är inbjudna att delta i vinprovargruppen. Till desserten på årets Nobelmiddag 2023 valdes vinet Château Tirecul La Gravière 2018 från området Monbazillac sydvästra Frankrike.

– Att få samtalet med frågan om vi kan leverera vin till Nobelmiddagen är något alldeles speciellt. Det är verkligen en stor ära både för oss och producenten, säger Johan Lidby. Claudie och Bruno Bilancini, som äger och producerar vin på Château Tirecul La Gravière, fick gräva djupt i källaren för att lyckas leverera de allra sista flaskorna av årgång 2018 till Stadshuset.

Producenten Château Tirecul La Gravière skriver historia igen
På 1800-talet, då det fanns en klassificering av Monbazillac-viner, hade Tirecul den högsta statusen – 1:er cru. Nästan ett sekel senare, år 1992, släpper Claudie och Bruno Bilancini sin första årgång. Två år senare fick de sin första 100-poängare hos Parker. Resten av historien finns väl dokumenterad av den internationella vinpressen. Nu skriver de historia igen genom årets Nobelmiddag 2023.

Under de 20 år som paret ägt egendomen har de övergått till ekologisk produktion och fokus ligger på att varje år skörda optimalt mogna och fullt botrytiserade druvor. Något som årgång efter årgång visar att Monbazillac kan. Vingårdens närhet till floden Dordogne ger perfekta naturliga förhållanden för att kunna producera botrytisangripna druvor. Jordmånen består av djupa lager kalk vilket också favoriserar Botrytissvampens utveckling.

Om vinet
Nyanserat, friskt och fylligt med sötma med fina inslag av saffran, kanderade citrusfrukter, honung, mandelmassa, vanilj och fat. Lång och komplex eftersmak. Vinet passar utmärkt till desserter som är fruktiga eller chokladbaserade, blåmögelostar, foie gras men även kraftigare getostar.

Den sista flaskan av årgång 2018 serverades i Blå Hallen på Nobelmiddagen 2023, årgång 2019 producerades inte alls. Château Tirecul La Gravière 2020 finns i begränsad upplaga att beställa i Systembolagets beställningssortiment med nummer 73250, pris 379 kr, 500 ml, alk. 12,5%.

nobelmiddagen 2023