2021-05-06

Vinhandeln välkomnar en av de mest ansedda producenterna i Barolo – Cantina Bartolo Mascarello

I vinvärlden är Bartolo Mascarello utan tvekan en legend. I mer än 50 år höll Bartolo själv fanan högt och han blev en hyllad förebild för samtliga vinmakare i Barolo, tveklöst tack vare sin talang men kanske ännu mer för att han vägrade kompromissa med det han trodde på.

”Att få äran att representera Cantina Bartolo Mascarello på den svenska marknaden är både hedrande och upplyftande. Bartolo Mascarello representerar genom sitt kompromisslösa kvalitetsarbete både det tidlösa och samtidigt moderna Piemonte. Att långsiktigt våga fokusera på summan av sina vingårdars personlighet, och att i källaren stå fast vid sin övertygelse trots omvärldens ständigt växlande smakpreferenser, har givit Bartolo Mascarello en särställning i Barolo. Maria Teresa Mascarello förvaltar och utvecklar sitt arv med absolut gehör, och att få bli hennes val ser vi på Johan Lidby Vinhandel som ett erkännande inte bara för vårt kvalitetsarbete, utan också som en bekräftelse på att våra företag skapats och utvecklas på väldigt liknande grunder”, säger Johan Lidby.

Sedan 2005 driver Maria Teresa Mascarello egendomen, dotter till Bartolo. Hon går utan tvekan i Bartolos fotspår med samma tydliga vision och vinfilosofi, samtidigt som hon sätter sin egen prägel på vinerna.

I juni anländer de första vinerna från Bartolo Mascarello till Sverige och vi är glada och hedrade att så småningom kunna erbjuda den svenska marknaden ett begränsat antal flaskor från denna legendariske producent.

>> Mer om Cantina Bartolo Mascarello