2017-04-19

Seghesio i topp 3

I senaste numret av tidningen Allt om Mat har vinprovargruppen valt ut de hundra bästa vinerna. Av dessa finns 16 viner i Johan Lidby Vinhandels portfölj och tre av dem hamnar dessutom på topp-tio-listan.

– Att vi har 16 viner av 100 på Allt om Mat:s topplista är ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt och att vår långsiktiga kvalitetsstrategi med människan och vingården i fokus fungerar, säger Johan Lidby.

På andraplatsen finns Seghesio Sonoma Zinfandel 2014, från Sonoma County i Kalifornien, USA. Den första vingården planterades redan 1895 men det var först nästan hundra år senare som man började producera viner under egen etikett. Zinfandeldruvan är gårdens kännetecken och det var också dessa vinrankor som planterades från allra första början. Idag drivs vingården av fjärde generationen och med Ted Seghesio vid rodret.

2015 belönades Seghesio Sonoma Zinfandel med Gyllene Glaset – Allt om Mat:s årliga vintävling med motiveringen ”Denna producent står stadigt fast vid sin strävan att göra viner med kvalitet, ursprung, balans och elegans och därmed gör de sig till druvsorten zinfandels främsta uttolkare.”

Seghesio Sonoma Zinfandel är ett fylligt och smakrikt vin med mycket frukt och en härlig krydda. Vinet passar lika bra till pasta som till grillat lamm eller nötkött och finns på de flesta Systembolagen runt om i landet. Det går även bra att beställa med artikelnummer 22562 och kostar 209 kr.