2017-09-18

Höstens bästa röda vin

Om medlemmarna i Johan Lidby Vinhandels vinklubb får välja, så heter ett av höstens röda favoritviner Scaia Corvina.

I början av september provade Johan Lidby Vinhandels Vinklubbsmedlemmar stora delar av sortimentet på den årliga minimässan. De fick också testa sina smaklökar i en blindprovning med ett antal olika röda viner och fick där rösta på sitt favoritvin. Efter rösterna räknats utsågs vinnaren till Scaia Corvina från den italienska producenten Tenuta Sant’Antonio.

Vinet är gjort till 100 % på Corvinadruvan, samma druva som används i både Amarone- och Ripassoviner. Familjen Castagnedi driver vingården och har odlat druvor i Italien i fyra generationer. Gården ligger på berget Monti Garbi som har, en för området, unik jordmånstyp med mycket kalk. Här odlas druvorna till Scaia Corvina som handplockas vid skörd och pressas direkt efter plockning. Vinet har en frisk, yppig och fruktig doft med en stor, fruktig smak, härlig längd och fräschör.

Scaia Corvina går att beställa på Systembolaget med artikelnummer 75527 för 109 kr.