2018-02-20

En av världens mest mytomspunna vinproduktioner

Foto: Livets Goda

För första gången någonsin var förra veckan en av Frankrikes mest åtråvärda vinproducenter på plats i Sverige. Vinmakare Isabelle Raveneau mötte pressen, restauranger, trogna kunder och nyfikna vinälskare och gav dem en inblick i en av världens mest mytomspunna vinproduktioner. Domaine Francois Raveneau tillhör den innersta kretsen av Frankrikes verkliga toppegendomar och vinerna är notoriskt svåra att få tag på. Domaine Francois Raveneau är, trots sin ringa produktion, Chablis absolut mest kända producent.

Egendomen drivs idag av bröderna Bernard och Jean-Marie Raveneau samt Bernards dotter Isabelle som funnits med i företaget sedan 2010. Raveneau bygger sin kvalitet på ett gediget och minutiöst arbete i vingårdarna, klassisk vinifikation och varsam lagring på ekfat innan buteljering. Vinerna visar upp en fantastisk kombination av Chablistypisk mineralitet och djup fruktighet. Elegans, lagringsduglighet och nyansrikedom är ytterligare glosor som passar väl in på Raveneaus viner. Man har mark i appellationerna Petit Chablis, Chablis, Chablis 1:er cru Vaillons, Butteaux, Montmains, Forets, Chapelot och Montée de Tonnerre samt Grands Crus Blanchots, Valmur och Les Clos.

Den totala årliga produktionen ligger på cirka 50 000 buteljer och hälften av vinerna går på export.
Efterfrågan är mångfalt större än produktionen och samtliga viner allokeras.

– Nästan varje dag knackar det en förväntansfull vinälskare på vår dörr som hoppas kunna få en chans att köpa våra viner, berättar Isabelle Raveneau

– Det är en stor glädje för oss att kunna erbjuda vinerna från Raveneau till den svenska marknaden. Restauranger ligger familjen Raveneau varmt om hjärtat och de små volymer som vi ännu så länge får har vi valt att reservera till våra restaurangkunder samt till våra vinklubbsmedlemmar, säger Johan Lidby.

För att ha chans att få tag på ditt exemplar av de eftertraktade vinerna kan du bli medlem i Vinklubben. Vi släpper mycket begränsade kvantiteter av fyra viner från årgång 2015 (Petit Chablis, Chablis, Chablis 1:er cru Butteaux och Chablis Grand Cru Blanchots ) i slutet av mars månad. Bara till medlemmar.

Medlemskapet är kostnadsfritt och utan förpliktelser. Bli medlem här!