2019-12-06

Guld och Silver till Aphros Loureiro

Den 4 december hölls Allt om Vins årliga gala där årets bästa viner utses. Juryn består av några av Sveriges mest erfarna vinskribenter och provare. Allt om Vin sammanställer resultatet från årets alla provningar och de viner som fått högst betyg i de olika kategorierna bildar underlag till juryns arbete.

Aphros Loureiro tog Guld i kategorin Årets Vita nykomling och kom även på en hedrande andraplats – Silver i kategorin Årets Ekologiska vin.

Aphros Loureiro Årets Vinare 2019

En stor tro på Steiners läror inom biodynami och en helhetssyn på vinodling, natur, kretslopp och biodiversitet är grundpelarna för Vasco Croft, mannen bakom Aphros Wine. I Vascos ursprungliga vineri har man återgått till urgamla metoder och jobbar helt utan elektricitet. Druvorna fottrampas i granitlagares och vinerna lagras i gamla amforor. Det finns även ett modernt vineri med rostfria ståltankar där den största delen av produktionen vinifieras.

– Vi inledde vårt samarbete med Aphros Wine för två år sedan och mottagandet har varit fantastisk. Detta är en av få ekocertifierade egendomar i Portugal och utan tvekan ett av de mest spännande namnen i Vinho Verde! Vi hoppas att de prestigefyllda utmärkelserna gör att ännu fler upptäcker vinerna från Aphros, säger produktansvarig Josef Andirik.

Aphros Loureiro 2018 – 129 kr
Ett friskt, blommigt och aromatiskt vin med inslag av citrus, gula stenfrukter, päron, mineral och örter.
Vinet består av 100% Loureiro som är en av de främsta och mest odlade druvorna i Portugals Vinho Verde. Finns i 110 butiker runt om i landet och går även att beställa på Systembolaget. Art.nr 3932.

Fler Ekologiska och biodynamiska viner med tydlig avsändaradress från Aphros Wine
Aphros Vinhao 2018, art.nr 73069, finns i beställningssortimentet för 179 kr
Phanus Louirero 2017, art.nr 76503, finns i beställningssortimentet för 269 kr
Aphros Daphne Louirero 2018, art.nr 73605, finns i beställningssortimentet för 229 kr